Thursday, July 9, 2015

LOMBOK: TRIP KE KOTA SERIBU MASJID

Assalamualaikum wbt

Bulan Mei yg baru lps ni, aku berkesempatan utk pegi ke Lombok. Klu diikutkan mmg atas urusan keja...tp mcm biasalah...sambil menyelam sambil minum air.

Mmg dah lama aku nk ke Lombok ni...antara sebab utama nk sgt gi sini ialah psl G. Rinjani. Dah lama sgt psg niat nak tawan Rinjani ni...tp x kesampaian.

So, 29 Mei - 2 Jun yg lalu, dptlah aku menjejakkan kaki ke Kota Seribu Masjid ni...

Sebelum pegi tu mmg aku xde byk sgt buat research psl Lombok ni...byk dgr2 drpd kwn2 yg dh prnh smpi sana jer...

Malas nk citer byk...layan jer lah gmbr2 ni

Ni ler rezeki pertama kitorg kt Lombok ni...Ayam Taliwang. Pakej mkn utk 2 org tp mkn 3 org...Rp150,000.00...dgn 1 nasi tambah & 3 air special sket dlm Rp210,000.00...fuhh

Lombok ni subur...tanaman yg utama mmg padi ler..mmg hijau sepanjang jalan

Sekitar kampung yg kami lalui otw nak ke Kuta Lombok

Pemandangan lain sekitar kampung...jalanraya dia xlah lebar mana...ada masa tu mmg ngam2 jer utk 2 kenderaan

Otw ke Kuta Lombok...singgah jap utk menikmati view

Lombok ni mmg dikelilingi oleh pantai2 yg cantik2...

Pantai Mawun...mmg cantik...pantai bersih...tp belum didevelop sgt

Kat Pantai Kuta Lombok...

View kat Kuta Lombok

Kuta Lombok

Meneruskan perjalanan ke Sembalun...view gunung-ganang dia mmg superb

Berenti jap...sejukkan tayar...supir kitorg mmg daredevil nyer...rasa mcm nk syahid kt Lombok

Rinjani drpd guesthouse yg kitorg duduk...

Bukit Pergasingan...alternative kepada pendakian Rinjani di Sembalun


Yg ni view kat Senaru....sebelum nk ke air terjun

Ptg2 klu duduk sini sambil layan kopi mmg terbaekk...


Air terjun Sendang Gile


Air terjun Tiu Kelep...mmg lain drpd air tejun kt M'sia

Menunggu sorg lg geng recce Lombok smpi...

Jln2 kt bandar Mataram


Ala2 Bali pun ada...

Pantai Pandanan...

Pandanan...sementara menunggu sunset

Dah nak sunset @Pandanan

Grup recce Lombok...Pandanan

Bole nmpk G. Agung, Bali drpd Pantai Pandanan, Lombok

Ni lah Pak Supir yg daredevil tu...terbaekklah Pak...

Selama 5 hari aku kt Lombok ni, dapatlah pusing lebih drpd satu lombok (timur, Barat Utara, Selatan & Tengah)...yer lah...transport freelah katakan...order jer...pak supir akan bawak...hehe

Walaubagaimanapun, Gili2 tu semua aku x sempat pegi...simpan sket utk Bulan 10 nyer trip and masa actual program Lombok ni, Feb 2016.

Overall, ada yg aku puas hati dan x puas hati psl lombok nih. Nak kira tempat, pada aku Lombok ni mmg lawa dan unik lah...terutama pencinta alam semulajadi mcm aku ni (huhu...poyo jer bunyik nyer)...mcm2 kelainan.. cthnye air terjun, gunung2, savanna dan pantai2 yg agak unik berbanding kt M'sia.

Cuma bab makan kat sini...apasal aku rasa mcm mahal jer ek??...ker aku yg x pandai pilih tempat makan???

Pastu caj nk gi masuk tempat2 pelancongan ni kdg2 aku rasa mcm x munasabah sket...cthnyer caj utk ke air terjun...ntahlah...klu aku mmg aku rasa agak x munasanah ler...korg aku x tau lah

Lagi satu, pak supir yg aku dpt ni mmg bwk laju giler...kejang2 aku duduk blkg avanza tu tekan brek...mmg mcm rally  dibuatnye...

Walaubagaimanapun, org2 sini lembut2...alhamdulillah...walaupun ada gak aku kena game sana-sini...xpelah...yg penting aku xde masalah apa2 dgn diorg.

Sekian.

No comments:

Post a Comment