Thursday, November 12, 2015

CHEMERONG BEREMBUN LANGSIR (CBL) EXPEDITION 2015

Assalamualaikum wbt

Trip ni mmg x berapa dirancang sgt....tp klu nak ikutkan mmg dah lama sgt mengidam nk gi sini. Dulu ada skali dah hampir nk pegi...tp last minute cancel psl ada seorg member kena denggi...hehe.

Lps blk drpd kerinchi aritu, Pat ajak aku gi CBL...ikut trip Kembara Jalanan (Panjang). Kebetulan plak aku mmg xde plan apa2 pd tarikh tu...so, apalagi...mmg on lah. Ajak yg lain2 semua pakat ada hal bagai...xpelah...aku ngan Pat 2 org jer lah dari Melaka. SO, jadilah trip ni dari 8-11hb Okt 2015...

RV kat LRT Gombak...sorg lg member (KIKO) tumpang keta aku gak..yg lain naik kereta Panjang. alhamdulillah...grup kitorg x brp ramai..total 7 org jer...mmg cunn. Pd tarikh yg sama ada satu grup lg under SOS lebih kurang satu bas gaklah...gamai.

Aku drive dr mlk smpi lah ke hutan lipur chemerong tu...birat biji mata. Yg lain x pandai bwk 4wd...so, diorg x brani nak bawak...jadinye aku lah kena ngadap sensorg. Subuh baru sampai sana...otw ada gaklah berenti rehat jap...tu pun bukan boleh tido...huhu.

Lps subuh dpt tido dlm 45 minit dlm kereta   pastu trus packing & siap2 utk trekking....mak aaiii...berdarah...

So layan ler gmbr2 ni:
Ni dia map utk route yg kitorg akan lalu i.e. Day 1: Starting point - Air terjun Chemerong- Bukit Taubat- Kem Balak- Kem Y-Taman Bonzai- Puncak Berembun - Air Terjun Langsir Day 2: Air terjun Langsir - Sg. Bangang- Seraya Besar- Starting point

Air terjun Chemerong...ada org kata yg tertinggi di Asia Tenggara...ada yg kata Stong...tp mmg tinggi

Bergambar kenangan kt air terjun Chemerong

Sempat lg terjun tiruk kat sini...mandi pagi skali...mmg layan

Lps Chemerong trek mmg pacak...huhuhu....dagu bertemu lutut...pastu jumpa Bukit ni plak

Antara cabaran kat Bukit Taubat

Dah nampak dah Kem Balak...makan tengahari kat sini

Sempat mandi lagi...

Perjalanan diteruskan dari Kem Balak ke Kem Y

x tau apa nama tempat ni...tp mcm bole mandi gak kt sini

Smpi kt Kem Y...berenti kejap jer...

Pokok Meraga berlubang...

View nak smpi ke Tmn Bonsai...

Taman Bonzai...byk aku amik gmbr kt sini...tp ntah mana tah gambar2 tu pegi aku pun x tau...mistik

Periuk kera byk kt Tmn Bonzai ni

Menarik tempat ni...

Sambung ke Puncak Berembun...

Puncak Berembun

Turun ke Air Terjun Langsir...dh nak petang dh...langit pun mcm nak ujan time ni

Perjalanan hari pertama mmg memenatkan...trek mmg pacak2 nak nak lps air terjun Chemerong ke Kem balak...tmbh lg dgn satu mlm x tido sbb driving dari Mlk...huhu. Aku smpi kul 6.00ptg kt air terjun langsir. View mmg cantik....tp biar dulu...esok ada sehari penuh nak layan air terjun yg cantik2 kt sini.

Member aku Pat agak ketinggalan kt blkg...sbb sakit lutut baru lps eksiden.

Sempat lg aku mandi dulu bersihkan diri sblum gelap. Siap jer setting fly utk wat khemah...ujan pun turun selebat2nya...sementara nak tggu mkn mlm siap aku pun dah terlena. dlm kul 11 mlm aku terjaga untuk kencing & mkn mlm. perrgghhh...mmg nikmat. Sedar2 drpd tido aku tgk Pat dh ada kt sblh aku.

Lps mkn mlm aku sambung lg tido. Subuh keesokannya aku dh terbangun awal lg....lps solat aku tggu matahari naik...view mmg cantik...tp xdelah nmpk sgt sunrise tu...

hari kedua ni mmg keja nye mandi, terjun, mandi, terjun...mandi smpi lebam...mmg x puas2

Menunggu sunrise dari air terjun langsir...gng kt dpn tu aku dh lupa nama dia...

Tmpt tdo kitorg mlm pertama...

Nmpk matahari kt sblh gunung kt dpn tu...

Saje jer amik gmbr ni...

Mandi kt Jeram Lesung

Jeram Lesung


Lubang agak dalam...noleh berendam dan wat terjun tiruk kt sini...hati2 terentak kepala 

Satu lg lubang...

Sebelah atas jeram lesung...view cantik2

Sungai atas gunung...

Tenang dan damai

Air terjun langsir...
Tamat hari kedua...ada satu lg grup yg smpi awal dr kami dah grk balik...so kitorg takeover campsite dior...selesa sikit.

Mlm tu pun hujan jugak...tp dlm kul 8 cemtu dah berenti...lepak borak2 smbil tgk bintang pastu tido.

Pg esok kemas siap2 lps brekfes..mandi2 wat kali terakhir pastu gerak turun...mmg niat nk cpt smpi bawah psl aku nk kena drive blk ke mlk mlm tu jugak...pg esok tu dh kena keja...huhu

Singgah sg. bangang mandi & terjun tiruk

tmpt ni dlm...x reti berenang jgn nk ngada2 terjun tiruk sini

lepak2 sambil terjun tiruk

berenang kt sini mmg terbaekk...

lepak kt seraya besar ni sblum meneruskan perjalanan

Alhamdulillah...akhirnya smpi

Tiba bwh lebih kurang kul 5 ptg
InsyaaAllah aku akan kembali lg ke sini...

Alhamdulillah...tercapai gak niat nak ke sini....

Berbaloi...campsite kt langsir tu mmg convenient...air mudah...dpn khemah jer...pg2 bukak mata nmpk air terjun....mmg best. Pd aku tu yg penting....selesa masa kt campsite...nk berak kencing pun mudah..hahaha. Mandi sesuka hati...

InsyaaAllah akan ke sini lagi nanti..


No comments:

Post a Comment