Wednesday, October 5, 2016

GUNUNG MERBABU & MERAPI : JOGJA

Assalamualaikum

Trip Jogja: Merbabu - Merapi pada 19-22 April 2016. Asalnya 2 org jer....aku ngan Lan. Tp last minit berjaya gak racun Azmir utk ikut serta.

Berbekalkan pengalaman Trans Indo yg lepas, dan Azmir lak dgn pengalaman dia drive sendiri kat Bandung, kali ni mmg nekad sewa kereta pastu drive sendiri kt Jogja ni.

Sampai jer Jogja trus cari simkad dulu pastu amik kereta sewa dan terus cari tempat makan dulu. Dlm kepala, ikutkan pengalaman2 lepas, mkn kt indo ni mesti mahal cam biasa... Tapi kali ni berbeza...bezza mmg berbeza...kt Jogja mkn mmg murah berbanding tmpt2 lain di Indo.

Lps mkn terus gerak ke homestay di Desa Selo yg terletak antara Gng Merbabu & Gng Merapi. Smpi sana hari dh hampir gelap...cuaca sejuk lak tu. Sejuk2 tuan rumah ajak ngopi dulu...perrgghhh...pekena kopi panas mmg terbaek. Org sini org Jawa...budi bahasa tinggi...baik2 org nya. Lps dah letak brg, lepak2, gi mkn mlm...trus tido psl awal pg esok dh nk naik gunung. Hasil perbincangan ngan guide, kami setuju nak naik Merbabu dulu baru Merapi.

X silap aku dlm kul 1 atau 2 pagi kitorg dh bangun nk siap2 ke Merbabu. So, kena drive kereta sendiri utk ke starting point.

Trekking gelap2 dan sejuk ni xdelah susah mana...tp nak melayankan ngantuk tu yg x sanggup..huhu. dah lah x nmpk apa2 view.

Bila dh terang baru lah enjoy sket..bole layan view. Kitorg smpi puncak lebih kurang 3 jam lebih rasanya...aku pun x ingat.


Gmbr ni sebenarnya waktu nak turun dari puncak...masa naik semua gelap lagi

Gembira dapat menawan Merbabu

Puncak Trianggulasi, Gunung Merbabu

Matahari dah naik dari puncak Merbabu

Bayang Gng Merbabu...puncak Sumbing-Sindoro-Prau

Gng Merapi drpd puncak Gng Merbabu

Puncak satu lagi di Gng Merbabu

Esok ke sana pulak...

Alhamdulillah...selamat turun

Beli souvenir sket kt kaki Gng Merbabu

Turun jer drpd Merbabu...rehat dalam sejam dua jam...terus ke magelang sbb nk gi Borobudur...dapatlah masuk pki rate local

Mmg tepat pilihan tempat makan kt Jogja ni...klu yg suka pedas2...sila lah ke Sambal SS ni...murah, sedap dan puas hati. Mcm2 pilihan sambal ada...drpd level bullshit, horor, kuang ajo smpi lah ke level sport...huhu...terbaekk

Blk drpd Borobudur tu, kitorg decide utk lewatkan naik Merapi supaya dpt tido puas sikit. Maknanya sempat semayang subuh di homestay dulu pastu baru gerak trekking.

Merapi ni awal2 trekking mmg agak pacak tp layan sbb hari dh terang...bole enjoy view. Perjalanan smpi puncak mmg x lama mana seperti yg disangka.

Awal2 trekking ikut laluan pekebun sayur ke ladang mereka

OK...Selamat Mendaki Gng Merapi..

Jelmaan puncak Slamet, Sumbing, Sindoro dan Prau otw nak naik Merapi...

Belah satu lagi nampak jelmaan puncak Lawu

Macam dah dekat dah puncak...

Batu-batuan di sepanjang perjalanan ke puncak

Dah sampai Pasar Bubrah...pasar setan katanya

Dari Pasar Bubrah nk ke puncak mmg lalu laluan berpasir ni...tp masa turun mmg enjoy lalu pasir ni...mcm main ski jer...kejap jer dah sampai

Ada option utk elak lalu pasir...guide bawak lalu jalan berbatu...senang sket...x menggelongsor

Muka hepi jer...sebab rasa x semencabar seperti yg disangka

Alhamdulillah...sampai di puncak Merapi

Kawah gunung berapi di belakang

Alamak aiii...gayat wooo nak berdiri kat sini...tu yg jauh sket drpd tebing tu

Ntah apa yg ditunjuk tu...poyo lebih

Ni versi x poyo

Katanya, puncak Garuda yang asal dah xde lps letusan tahun....mmm...lupa plak tahun bila

Ada gak manusia hati kering ni...walaupun dah ada kes jatuh ke gaung...masih ada lagi yg berani2 naik ke situ

Klu jatuh...ke sini ler jawabnya

Ni dah turun drpd puncak ni...amik gmbr berlatarbelakangkan Gng Merbabu

Gng Merbabu

Balik ke Jogja...layan lagi Samball SS kt Jogja pulak

Pagi terakhir lps check out..gi Prambanan

Candi Prambaban ni x jauh drpd bandar Jogja

Candi Prambanan ni bekas tinggalan agama Hindu...Borobudur hasil tinggalan agama Buddha

Bye2 Jogja...
Basically, ni mmmg trip naik gung jer. 4 hari tu mmg x sempat nak gi mana2 sgt...sbb dh pack dgn agenda mendaki. Nasib baik sempat cilok2 masa antara agenda mendaki tu utk gi lawat candi2 dsbg. Tu lah untungnya klu drive sendiri.

Anyway, trip Jogja ni trip terbaek aku kt Indonesia. Makan murah dan sedap. View cantik2. Org baik2...xde cobaan2 nak menipu/menyenduk  dsbg. Masuk candi2 semua dapat rate lokal. Drive sendiri ikut sesuka hati boleh gi mana2...bajet pun x burst. Memang puas hati...berbaloi-baloi.

InsyaaAllah...akan ku repeat lagi. Tunngu 2017...maybe Sindoro-Sumbing...alang2 Prau Dieng sekali...amin

3 comments:

  1. trek merbabu ekstrim juga ya kayanya

    btw, salam kenal mas, ane dari blog bisnis

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak lawat ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    - Kos kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak.
    - Trip kami sesuaikan keinginan Tuan / Puan / Abang /Akak.
    - Hotel bole tempeh sendiri
    - Bole ambik pakej exclude melas

    Sample pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    Day 1
    Kami ambik Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel untuk check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

    Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

    Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik2 raja, bilamana sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu susur sungai bawah goa guna tube. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati indahnya kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

    Harga bermula dari:
    RM 579 (ALL IN + *2 hotel)*
    RM 421 (exclude hotel)*

    *kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
    * kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota All new Avanza / Xenia for 2-5 pax, isuzu elf 11 seats for 6-10 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-15 pax, medium bus 31-33 seats for 16-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • All entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Flight Ticket
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete
  3. salam, nak tanya if nak ke merbabu ni ada contact number guide tak?? nak drive sendiri tu kena ada license antarabangsa tak??

    ReplyDelete