Friday, November 8, 2019

MERDEKA DIVE @ PULAU BIDONG, TERENGGANU

MERDEKA DIVE @ PULAU BIDONG, TERENGGANU

Tarikh: 22-25 OGOS 2019

Yg sebenarnya, TM anjurkan satu peraduan, siapa yg postkan citer dan video psl Pulau Bidong dgn caption yg menarik pastu dpt LIKE byk akan terpilih utk pakej diving kt Pulau Bidong. So, aku postlah kt FB and ltk caption simple jer. Lagipun, program dive ni pun tggl brp hari jer lagi...just cuba nasib. Last2, posting aku tu dptlah lebih kurang 11 Like...hehehe. Tetiba dpt call drpd org TM kata aku terpilih dan berjaya gi Bidong. Trip tinggal 2 hari lg...tu yg menggelabah cari equipment and arrange transport. Sib baik ada kwn yg kenal call yg dia pun dpt gi sekali...so, kami arrange transport dan akhirnya kami dgn yg lain2 decide naik bas jer ke Setiu. Yg bab equipment tu, basically my equipment almost lengkap cuma xde regulator jer. Prog ni mmg kena bwk equipment sendiri. Sib baik ada kenal ex-student MMU i.e. Bob yg sudi pinjamkan regulator dia. Tq byk2 Bob. Cuma equipment aku ni mmg dh lama peram...lebih 6 tahun x pakai...sbb beli pun mmg nak buat pekasam, bkn utk dive...hehe. Especially BCD tu...bila bukak box jer tgk ada benda bertarai dlm box...benda reput. Anyway, tawakkal jer.


Sampai waktu dan ketikanya kami berangkat ke Setiu naik bas express...teruja jugak, psl dah lama x naik bas express and firt time naik kt TBS. So, citer perjalanannya mcm biasa lah. Aku nak citer yg penting jer kt sini.


Terus terang, aku teruja nak gi trip ni psl nak sgt gi Pulau Bidong...mmg lama teringin tp x pernah terrealisasi. So, motivation utama ialah nak gi dan dive kt Bidong. Alhamdulillah kesampaian.

Bidong ni pantai dan air dia mmg cantik...serius aku ckp. lgpun sini xde byk sgt pelancong dtg...sbb xde resort. ada yg dtg pun diorg just singgah, melawat dan blk semula ke pulau tmpt diorg menginap. Tp sini, ada ramai gak lah org2 vietnam dtg melawat sbb dulu Bidong ni jadi pusat tumpuan utk pelarian Vietnam....korg baca sendirilah dlm google sejarah pulau bidong ni.  Kt sini mmg ada tinggalan2 sejarah pelarian vietnam dulu dan ada kubur2 diorg. nak tau korang dtg sendiri tgk.



Pasir pantai mmg cantik kt sini...air pun jernih

Ni kt station YCM...mmg layan duduk kt platform ni smbil minum kopi, tgk laut dan angin sepoi2 bahasa.

Satu yg best psl trip diving ni, dia bukan fun dive semata2. Disebabkan prog ni anjuran TM dgn kerjasama Yayasan Coral Malaysia, kitorg didedahkan dgn satu ilmu dan pengalaman baru iaitu coral conservation and propagation...klu nak tau boleh lah tanya YCM utk penerangan lebih lanjut.

Rupa2nya diorg boleh ternak coral dan siap boleh jual...jadi sumber ekonomi utk nelayan dan sesiapa yg berminat. So, TM mmg ada byk menyumbang utk coral conservation project ni as part of dia punya CSR.

Lagi satu, program ni kiranya sub program dlm Merdeka Dive 2019 anjuran UMT. Diorg kutip sampah dan tanam mercu tanda dasar laut, kami pulak wat hal sendiri tanam coral. Lagipun kami duduk kt tmpt khas milik YCM yg jauh drpd station UMT tu.

Anyway masa sambutan merdeka tu, kitorg pergi gak lah ke sana sambil nyanyi2 lagu patriotik dgn Fauziah Latiff...hehe.

Ni Kak Jam, Presdiden YCM...tgh bagi briefing psl program masa kami sampai

Join jugak program Merdeka Dive anjuran UMT

Anak2 benih coral yang baru disemai sebelum dipindahkan ke dalam laut.

Ni kediaman rasmi kami...para penternak coral

Jenis2 coral...sila hafal


Bersedia utk diving...

Nak citer pasal diving, first dive aku mmg jahanam...elok jer aku back roll masuk dlm air, BCD aku pecah...dh x boleh inflate. berposak gak lah aku nak terapung dlm air dgn bwk tank bagai...sib baik fin dh pakai, boleh gak aku berenang kat bot dan berpaut kt bot...tu pun siksa psl bot tu tinggi...puas aku melonjak pki fin nak capai tepi bot tp x sampai...sib baik berjaya jugak...mmg penat beb! Masa bergayut tu, nak tggu boatman tu lepaskan tangga utk aku naik bot punya lah lama...menyirap tul aku. Mmg lesu aku dibuatnya. Bila dah naik bot dlm keadaan lesu tu, nak tggu diorg abis diving dkt 45 minit...mcm nk muntah kau layan alun dlm bot...pening. Dia punya efek smpai abis trip bawak masalah kt aku....dengan pening, pastu telinga sumbat sebelah dan lain2. Mmg x enjoy. 


Aktiviti waktu mlm...sesi interaksi dgn YCM

Taklimat lanjut oleh kak Jam psl coral conservation...cabaran dan masa depan...ewahhh...aku lak memandai bagi tajuk...hehe

Pasal coral conservation and propagataion ni mmg menarik utk diterokai. Tapi bila bab diving sambil lakukan kerja2 yg terlibat mmg agak membosankan dan memeningkan kepala...sbb layan alun bawah air sambil cuci anak coral...hahaha...berdarah nak tggu air dlm tank abis..
 Anyway, its a very wonderful experience lah dpt buat benda2 ni...selalu org dive utk fun2...kami dive sambil bercucuk tanama bawah air...kahkahkah.

Ni antara kerja yg kitorg kena buat

Bosan2 wat keja, ada gak lah yg mengelat...hehe

Proses peletakan benih coral pada meja dasar laut

Bukan lah semua kami dive wat keje ni...byk jugak kami buat fun dive...bosan woo asik bercucuk tanam jer bwh laut

Ronda2 Pulau Bidong tgk tinggalan sejarah pelarian Vietnam

Mmg lawa air kt pulau bidong ni

Putih bersih...xde org kacau

Jom lah balik...kepala saya pening ni, telinga pun sumbat...rasa nak hentak kat dinding jer...huhu

On the whole, ia satu pengalaman yg x dpt dilupakan...boleh lah citer kt anak cucu nanti, atok dulu pernah tanam coral bwh laut Bidong tu, yg korg dive nmpk coral kt situ atok ler yg tanam...hahaha...temberang lah atok ni...hehe. Walaupun x enjoy diving sbb kepala pening telinga sumbat, tp kira puas hati jugak lah dpt dive free dan dpt menjejakkan kaki ke Pulau Bidong. Lagi satu, dapt kenal ramai kwn2 diver drpd TM, VADS, R&D dsbg.

Tq TM, YCM dan kwn2 semua.

No comments:

Post a Comment